Παρουσίαση Αρχείου

 

 

Το Αρχείο της Οικογένειας Λαμπάκη περιέχει κειμήλια τριών γενεών. Αρχικά έχουν γίνει εργασίες που αφορούν την πρώτη γενιά της οικογένειας και καλύπτουν μια μεγάλη περίοδο του 19ου αι. και 20ου αι. Ξεκινούν από το 1850 έως και την δεκαετία του 1920.

Το μέγεθος των τεκμηρίων αυτών είναι 7,500 τεκμήρια, περίπου 100.000 σελίδες, αποθηκευμένα σε 100 κουτιά.

Παραγωγοί του υπο-αρχείου είναι η Οικογένεια Λαμπάκη, ο Ιωάννης Δ. Λαμπάκης (1851-1916), ο Γεώργιος Λαμπάκης (1854-1914) ο Εμμανουήλ Λαμπάκη (1859-1909) και το Αρχείο Οικογένειας Λαμπάκη ΑΜΚΕ

 

Οικογένεια Λαμπάκη

Σε αυτήν την κατηγορία υπάρχει αρχειακό υλικό προς την μητέρα των τριών αδερφών Μαργαρίτα Πλατή Λαμπάκη και προς τις συζύγους των Γεωργίου και Ιωάννη Λαμπάκη, Ευθαλία Δημητριάδη και Σοφία Παπαϊωάννου. Οι χρονολογίες της συλλογής είναι 1874-1927.

 

Ιωάννης Λαμπάκης

Αφού ολοκλήρωσε τις σπουδές του στο γυμνάσιο και το σχολαρχείο, εργάσθηκε στο ζαχαροπλαστείο του πατέρα του.

Ασχολήθηκε με την φωτογραφία το 1870 και συνεργάστηκε με πολλούς γνωστούς φωτογράφους όπως τον Ε. Φιλιππίδη, Μαργαρίτη – Κωνσταντίνου με τους οποίους ξεκίνησε ως βοηθός και αργότερα έγινε συνέταιρος

Συμμετείχε στα Γ’ Ολύμπια των Αθηνών, όπου βραβεύτηκε με έπαινο. Φωτογράφισε τις αποκριάτικες εκδηλώσεις για τον Καρνάβαλο, που είχαν τότε αναβιώσει στην Ελλάδα, με την επωνυμία “Διονύσια”. Ακόμα φωτογράφισε τους γυμναστικούς και αθλητικούς αγώνες. Το 1896 φωτογράφισε τους πρώτους Διεθνείς Ολυμπιακούς Αγώνες στην Αθήνα και στην συνέχεια εξέδωσε το μοναδικό μέχρι στιγμής γνωστό Λεύκωμα, που έχει κυκλοφορήσει για τους αγώνες αυτούς. Ως φωτογράφος συνεργάσθηκε και με τα άλλα δύο του αδέρφια, τους Γεώργιο Δ. Λαμπάκη (1854-1914) και Εμμανουήλ Δ. Λαμπάκη (1858-1909). Στον πόλεμο του 1897, ο Λαμπάκης φωτογράφισε την βασίλισσα Όλγα να περιποιείται τραυματίες.

Λέγεται ότι πολλοί νεώτεροι φωτογράφοι υπήρξαν μαθητές του: οι Ι. Ξυθάλης, Ι. Στεργιάκης, Π. Κόντος, ο Κανδρεβιώτης, ο Ευστ. Μπούκας, ο διάσημος γιατρός Δ. Δημητριάδης, καθώς και ο Αν. Γαζιάδης.

Το 1897, παντρεύτηκε την Σοφία Παπαϊωάννου, από την Σάμο. Το 1901 χειροτονήθηκε ιερεύς.

Πέθανε στην Αθήνα το 1916.

 Βιογραφικό Ιωάννη

 

Γεώργιος Λαμπάκης

Γεννήθηκε στις 18 Φεβρουαρίου 1854 στην Αθήνα, από οικογένεια καταγόμενη από την Τήνο.

Φοίτησε στην Ριζάρειο Σχολή και με την προστασία του Κωνσταντίνου Κανάρη κατάφερε να σπουδάσει στη Θεολογική Σχολή Αθηνών. Σπούδασε Χριστιανική Αρχαιολογία στη Γερμανία στα Πανεπιστήμια Μονάχου, Ερλάγκεν, Λειψίας και Βερολίνου. Ανακηρύχθηκε διδάκτωρ του Πανεπιστημίου του Ερλάγκεν με θέμα διατριβής σχετικά με τις χριστιανικές αρχαιότητες της Αττικής. Την ίδια περίοδο εστάλη στη Σικελία με υποτροφία του Άγγλου Bute. Στις 12 Ιουλίου 1885 διορίσθηκε έφορος χριστιανικών αρχαιοτήτων.

Ήταν από τους πρωτεργάτες της ίδρυσης της Χριστιανικής Αρχαιολογικής Εταιρείας (1884). Το 1902 το Υπουργείο Εκκλησιαστικών και Δημοσίας Εκπαιδεύσεως τον έστειλε σε περιοδεία στις Σέρρες, τη Θράκη και την Κωνσταντινούπολη, με σκοπό τη διάσωση αρχαίων και βυζαντινών μνημείων. Ο Λαμπάκης φωτογράφισε ναούς, ανθρώπους και διάφορα εκκλησιαστικά είδη. Οι φωτογραφίες του ανήκουν σήμερα στο Βυζαντινό Μουσείο Αθηνών και αποτελούν ντοκουμέντα για τη ζωή των αρχών του εικοστού αιώνα στις περιοχές που επισκέφτηκε. Στις φωτογραφίες αυτές μπορεί κανείς σήμερα να δει το Μητροπολιτικό Ναό Κοίμησης της Θεοτόκου της Αδριανούπολης, που δεν υπάρχει σήμερα, ναούς της Αίνου, κτίσματα του Διδυμοτείχου και του Δεδέαγατς.

Πέθανε στις 15 Μαρτίου του 1914.

Βιογραφικό Γεωργίου

 

 Εμμανουήλ Λαμπάκης

Γεννήθηκε στο Μουντάδο της Τήνου 11/23 Αυγούστου 1857. Σπούδασε στο Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο αριστεύοντας πάντοτε σε όλες τις εξετάσεις. Πήγε στο Μόναχο με υποτροφία του Ευαγούς Ιδρύματος της Τήνου και σπούδασε εκεί στην Ακαδημία των Ωραίων Τεχνών για πέντε χρόνια. Συνέχισε τις σπουδές του στην Ιταλία, και επέστρεψε στο Μόναχο, όπου ίδρυσε μικρό εργαστήριο. Αργότερα μετέφερε το εργαστήριό του στην Αθήνα.

Πήρε μέρος στην παγκόσμια έκθεση του Παρισιού το 1889 και βραβεύτηκε μαζί με τους άλλους τρεις καλλιτέχνες συμπατριώτες του, τον Γύζη, τον Λύτρα και τον Σώχο. Ασχολήθηκε κυρίως με προσωπογραφίες, ηθογραφικές σκηνές και θρησκευτικά θέματα και διακρινόταν για την απλότητα της έκφρασης και την ευαισθησία της απόδοσης των έργων του.

Ο Λαμπάκης συμμετείχε δυναμικά σε διάφορα καλλιτεχνικά σωματεία όπως η Καλλιτεχνική Ένωσις (1895), η Εταιρεία Φιλοτέχνων (1898), η Ένωσις Καλλιτεχνών (1900) και η Ελληνική Καλλιτεχνική Εταιρεία (1906) αλλά και ως μέλος στην Χριστιανική Αρχαιολογική Εταιρεία ΧΑΕ (1884). Κατά τα τέλη της δεκαετίας του 1890 συμμετείχε στις επιτροπές που θεσπίστηκαν για να μελετήσουν το ζήτημα δημιουργίας δημόσιας πινακοθήκης και οδήγησαν εντέλει το 1900 στην ίδρυση της Εθνικής Πινακοθήκης. Πέθανε το 1909.

 

Βιογραφικό Εμμανουήλ

 

 

Πρόσκτηση


Το αρχείο είναι κληρονομιά του Ιωάννη Εμμ. Λαμπάκη, ενώ ελάχιστο από το υλικό έχει αγοραστεί ή δοθεί δωρεά από συλλέκτες.

 

Παρουσίαση περιεχομένου

Το αρχείο αποτελείται από μια μεγάλη ποικιλία τεκμηρίων σε διάφορες κατηγορίες τα οποία σχετίζονται με τις επαγγελματικές και κοινωνικές ζωές των παραγωγών. Στην συλλογή του Ιωάννη Δ.Λαμπάκη το υλικό περιλαμβάνει  αλληλογραφία, κυρίως οικογενειακή και φιλική, φωτογραφίες τοπίων, κοινωνικών ομάδων, εκδηλώσεων και των Πρώτων Ολυμπιακών Αγώνων στην Αθήνα το 1896.

Η συλλογή του Γεωργίου Δ.Λαμπάκη περιέχει: οικογενειακή, φιλική και επαγγελματική αλληλογραφία, ημερολόγια και σημειώσεις από περιηγήσεις του, χειρόγραφες θεματικές μελέτες θεολογίας και Βυζαντινής αρχαιολογίας. Ακόμα περιέχει, εφημερίδες με άρθρα που έγραφε ο ίδιος ή με άρθρα που αναφέρονται στο έργο του, συλλογές από καρτ-ποσταλ, φωτογραφίες και βιβλία που έχει εκδώσει ο ίδιος.

Η συλλογή του Εμμανουήλ Δ.Λαμπάκη περιέχει: προσωπική και επαγγελματική αλληλογραφία,  αποκόμματα εφημερίδων που αναφέρονται κυρίως στην τέχνη του, πίνακες και μελέτες.

Τα τεκμήρια , στην πλειοψηφία τους είχαν κατηγοριοποίηση και ομαδοποίηση από τους παραγωγούς τους. Αυτό συντηρήθηκε και στην εκ νέου τακτοποίηση. Έχουν τοποθετηθεί σε μεμβράνες μέσα σε αντιόξινα κουτιά, ταξινομημένα ανά συλλογή, κατηγορία είδους, ημερομηνίες ή θεματολογία

Αναμένονται περαιτέρω προσθήκες υλικού. Το αρχείο βρίσκεται πάντα σε συνεχή αναζήτηση υλικού.

 

Σύστημα ταξινόμησης

Επειδή το αρχείο είναι οικογενειακό η πρώτη ταξινόμηση έγινε προς τα μέλη της οικογένειας. Έτσι δημιουργούνται υπό αρχεία όπως

  • Οικογένεια Λαμπάκη,
  • Ιωάννης Δ. Λαμπάκης,
  • Γεώργιος Δ. Λαμπάκης,
  • Εμμανουήλ Δ. Λαμπάκη
  • Ελένη Δ. Λαμπάκη

Στο αμέσως επόμενο επίπεδο η ταξινόμηση γίνεται βάση του είδους των τεκμηρίων π.χ. Αλληλογραφία, χειρόγραφα, Καρτ- ποστάλ, φωτογραφίες  κ.ο.κ. Παρακάτω υπάρχει η ταξινόμηση σε βάθος δύο επιπέδων.

Οικογένεια Λαμπάκη

Αρχείο Αλληλογραφίας      (1874-1927)
Αρχείο Εφημερίδων             (1897)
Αρχείο Βιβλίων                     (1875-1939)
Αρχείο Χειρογράφων – Εγγράφων  (1873-1910)
Φωτογραφίες Άλλων         (1878-1959)

Ιωάννης Δ. Λαμπάκης

Αρχείο Αλληλογραφίας      (1873-1913 και αχρονολόγητα)
Αρχείο Εφημερίδων – Αναφορών  (1908, 1915)
Αρχείο Χειρογράφων           (1867 – 1909)
Αρχείο Φωτογραφιών          (1896 και αχρονολόγητες)

Γεώργιος Δ. Λαμπάκης

Αρχείο Προσωπικών Εγγράφων – Σημειώσεων
Αρχείο Αλληλογραφίας           (1789 – 1914 και αχρονολόγητα)
Αρχείο Έργων – Επιγραφών    (1892 – 1911 και αχρονολόγητα)
Αρχείο Εφημερίδων – Περιοδικών – Φεκ    (1881 – 1914)
Αρχείο Ημερολόγιων             (1870 – 1906)
Αρχείο Μνημείων                   (1885 – 1905)
Αρχείο Χειρόγραφων             (1790 – 1913)
Αρχείο Καρτ – Ποστάλ           (1900 – 1913 και αχρονολόγητα)
Αρχείο Βιβλίων Γ.Λ                 (1882 – 1910)
Αρχείο ΧΑΕ                               (1891-1924)
Αρχείο Μαθητικών Βιβλίων  (1876 – 1886)
Φωτογραφίες Περιηγήσεων Γ. Λαμπάκη 

Εμμανουήλ Δ. Λαμπάκης

Αρχείο Αλληλογραφίας – Κάρτες    (1874 – 1913)
Αρχείο Εφημερίδων – Αναφορών    (1882 – 1907)
Αρχείο Εγγράφων        (1882 – 1906)
Αρχείο Ημερολόγιων – Σημειώσεων – Ταμείων   (1796 – 1914)
Αρχείο Βιβλίων             (1897)
Αρχείο Μελετών 
Αρχείο Πινάκων           (1883 – 1890)
Αρχείο Φωτογραφιών 

Ελένη – Λενγκω Δ. Λαμπάκη

Τεκμήρια της Ελένης δεν βρέθηκαν παρά μόνο ένα γράμμα το οποίο απευθύνεται στον αδερφό της Γ.Λαμπάκη και έχει τοποθετηθεί ως εισερχόμενη αλληλογραφία του δεύτερου.

 

Χαρακτηριστικά Τεκμηρίων

Τα τεκμήρια στο πλήθος τους βρέθηκαν σε καλή κατάσταση και φυλάχτηκαν χωρίς κάποια ιδιαίτερη μεταχείριση. Ένα μικρό μόνο μέρος τους συντηρήθηκε. Η ψηφιοποίηση για κάποια από αυτά ήταν δύσκολη λόγω της παλαιότητας του υλικού που τα κάνει ευαίσθητα.

Το υλικό των τεκμηρίων είναι κυρίως χαρτί διαφόρων διαστάσεων, χαρτόνι επικόλλησης φωτογραφιών και σε κάποιες περιπτώσεις μικρά δεμένα σημειωματάρια ως ημερολόγια, αλλά και εκτυπωμένα ημερολόγια. Ακόμα υπάρχουν έντυπα τυπογραφείου (εφημερίδες, βιβλία, καρτ-ποσταλ)

Οι διαστάσεις, των φύλλων που χρησιμοποιούσαν για σημειώσεις, ποικίλλουν  αφού φαίνεται πως το χαρτί που χρησιμοποιούσαν ήταν αυτό που μπορούσαν να βρουν κάθε φορά. Η πλειοψηφία αυτών δεν ήταν δεμένα μεταξύ τους. Την ομαδοποίηση και το προσωρινό δέσιμο αυτών την είχε κάνει ο Γεώργιος Λαμπάκης με θεματική οπτική.

Λόγω της επαγγελματική και κοινωνικής δράσης αλλά και την φιλομάθειας των παραγωγών, τα κείμενα βρίσκονται σε πολλές γλώσσες: Ελληνική, Γαλλική, Γερμανική, Οθωμανική, Ρωσική.

 

Προβολή αρχείου

Στην Ιστοσελίδα του αρχείου υπάρχει πληροφορία για τους συλλέκτες του αρχείου καθώς και για το υλικό.
Ενώ τα αντικείμενα ψηφιοποιούνται και αρχίζουν να αποθηκεύονται προς ελευθερη διάθεση στο ψηφιακό αποθετήριο  https://aol-apotheririo.com. Η διαδικασί είανι σε εξέλιξη με ένα ποσοστό 30% περίπου να είναι ήδη διαθέσιμο. Το αποθετήριο ακολουθεί το διεθνές πρότυπο μεταδεδομένων Dublin Core.

Επιπλέον δημιουργούνται ευρετήρια (περιοχών, συνεργατών, περιηγήσεων) για όλες τις συλλογές, τα οποία θα αναρτηθούν στην επίσημη ιστοσελίδα του Αρχείου Οικογένειας Λαμπάκη.

 

Skip to content
x  Powerful Protection for WordPress, from Shield Security
This Site Is Protected By
Shield Security